Διώρυγα της Κορίνθου, μια ιστορία 2.300 ετών

By , 20/06/2014

Μια λωρίδα θάλασσας χωρίζει την Πελοπόννησο από την υπόλοιπη Ελλάδα, η διώρυγα της Κορίνθου. Η μπλε αυτή ευθεία γραμμή που κόβει τον Ισθμό της Κορίνθου έχει μήκος 6.346 μέτρα, το πλάτος της στην επιφάνεια της θάλασσας είναι 24,6 μέτρα και στο βυθό της 21,3 μέτρα, ενώ το βάθος της κυμαίνεται μεταξύ 7,50 έως 8 μέτρων. Ο συνολικός όγκος των χωμάτων που εξορύχτηκαν για την κατασκευή της έφθασε τα 12 εκατομμύρια κυβικά μέτρα.

Η ιστορία της κατασκευής της έχει μεγάλο ενδιαφέρον καθώς ουσιαστικά ξεκινά πριν από 2.300 χρόνια! Από τον Τύραννο της Κορίνθου Περίανδρο που κατασκεύασε τον περίφημο δίολκο, ένα πλακόστρωτο διάδρομο, «ντυμένο» με ξύλα, πάνω στον οποίο γλιστρούσαν τα πλοία της εποχής αλειμμένα με λίπος για να περάσουν τον Ισθμό από τη μια ακτή στην άλλη. Ο Περίανδρος ήταν ο πρώτος που σκέφθηκε και τη διάνοιξη του Ισθμού, γύρω στο 602 π.Χ. Ο φόβος της θεϊκής οργής μα περισσότερο οι τεράστιες τεχνικές δυσκολίες εκτέλεσης του έργου και τα οικονομικά συμφέροντα της Κορίνθου των εμπόδισαν να ξεκινήσει οποιαδήποτε ενέργεια για το τεράστιο αυτό εγχείρημα.

Σχέδια για τη διώρυγα της Κορίνθου ξεκίνησαν το 307 π.Χ. από τον Δημήτριο Πολιορκητή,  το 44 π.Χ. από τον Ιούλιο Καίσαρ, το 37 π.Χ. από τον Καλιγούλα, αλλά την προσπάθεια την ξεκίνησε το 66 μ.χ. ο Νέρωνας όμως το εγχείρημα διακόπηκε όταν ο Νέρωνας αναγκάστηκε να γυρίσει στη Ρώμη.

[caption id="attachment_2394" align="aligncenter" width="810"]διώρυγα της κορίνθου διώρυγα της κορίνθου διώρυγα της κορίνθου The Corinth Canal credits to Brittany[/caption]

Αργότερα προσπάθησαν ο Ηρώδης ο  Αττικός, οι Βυζαντινοι και αιώνες μετά οι Ενετοί και στο τέλος της οθωμανικής κυριαρχίας ο Ιωάννης Καποδίστριας. Με τη Βιομηχανική Επανάσταση του 19ου αιώνα, η τεχνολογική εξέλιξη επέτρεψε την υλοποίηση της πανάρχαιας ιδέας της διόρυξης του Ισθμού. Η πραγματοποίηση του έργου κρίθηκε αναγκαία κι έτσι  άρχισε η προσπάθεια εξεύρεσης κεφαλαίων από τη διεθνή χρηματαγορά. Η δια του Ισθμού οδός παρείχε δυο σημαντικά πλεονεκτήματα στη διεθνή ναυτιλία και κατ’ επέκταση στο διεθνές εμπόριο: Ασφάλεια και Οικονομία.  Οι εργασίες διάνοιξης ξεκίνησαν στις 23 Απριλίου 1882. Μετά από 8 χρόνια, η εταιρεία που είχε αναλάβει το έργο διέκοψε τις εργασίες της λόγω εξάντλησης όλων των κεφαλαίων της και τελικά διαλύθηκε.

Τη συνέχιση του έργου ανέλαβε ελληνική εταιρεία με την επωνυμία «Εταιρεία της Διώρυγας της Κορίνθου», η οποία και αποπεράτωσε το έργο μετά από 11 χρόνια. Τα εγκαίνια έγιναν με ιδιαίτερη μεγαλοπρέπεια στις 25 Ιουλίου 1893, από το πρωθυπουργό Σωτήριο Σωτηρόπουλο.

Μεγάλη διακοπή της λειτουργίας της έγινε και το 1944, όταν οι Γερμανοί, κατά την αποχώρησή τους, ανατίναξαν τα πρανή, προκαλώντας την κατάπτωση 60.000 κυβικών μέτρων χωμάτων. Οι εργασίες εκφράσεως διήρκεσαν πέντε χρόνια (1944-1949).

Σήμερα, η Διώρυγα της Κορίνθου αποτελεί διεθνή κόμβο θαλάσσιων συγκοινωνιών και εξυπηρετεί περί τα 12.000 πλοία όλων των εθνικοτήτων, ετησίως.


Διαβάστε ακόμα: